سامانه ثبت نام

عدد میانی 1 تا 9 چیست؟ 5، یا شاید هم 3؟

30 مرداد 1395

به نقل از دبیرخانه همایش ریاضی :

مدل اطلاعاتی-نظریه ای تازه ای درباره ادراک حسی و حافظه انسان برخی ویژگی های غریب سامانه عصبی انسان را روشن می سازد.
از آدم های بزرگسال در جهان صنعتی بپرسید که میانه ی 1 و 9 چه عددی است، و بیشترین آنها خواهند گفت 5. اما، همین پرسش را با کودکان کوچک و یا کسانی که در جامعه های سنتی زندگی می کنند طرح کنید و به احتمال قوی پاسخ خواهید شنید 3.
دانشمندان علوم شناختی این نظریه را عنوان می کنند که آن به این دلیل است که برای انسان طبیعی تر است که به صورت لگاریتمی فکر کند تا به صورت خطی: 30 (3 به توان صفر) می شود 1، و 32 (3 به توان 2) می شود 9، بنا بر این از نظر لگاریتمی میانه ی آنها 31، یا 3 است. به نظر می آید که مدارهای عصبی از این نظریه پشتیبانی می کنند. برای نمونه، آزمایش های تجربی زیست شناسانه چنین القا می نمایند که چند برابر کردن شدت برخی محرک های حسی سبب افزایش خطی در شدت درک شده می شود.
در مقاله ای که در شماره آنلاین "جورنال اف متمتیکال سایکالژی" (مجله علمی روان شناسی ریاضی) در هفته گذشته انتشار یافت، پژوهشگران آزمایشگاه تحقیقی برق (الکترونیکز) دانشگاه ام.آی.تی. (rle) از روش های نظریه اطلاعات بهره گرفتند تا نشان دهند که، با پیش فرض های معینی درباره محیط طبیعی و شیوه ای که سامانه های عصبی کار می کنند، ارایه اطلاعات به صورت لگاریتمی به جای خطی خطر بروز خطا را کاهش می دهد.
مطالعه جدید توسط جان سان، یک دانشجوی دکترا در گروه تبدیل علایم و بازنمایی اطلاعات ویوک گویال (stir) در rle هدایت شد. [...]
پژوهشگران stir نشان دادند که اگر شما می خواهید خطای نسبی را کاهش دهید، استفاده از یک مقیاس لگارتیمی در میان دو وضعیت متفاوت بهترین رویکرد است: اولی آن است که بخواهید بازنمایی های خود را از دنیای بیرونی در حافظه ذخیره نمایید؛ و دیگری هنگامی است که بخواهید محرک های حسی را که در جهان بیرون رخ می دهد در الگوهای آماری ویژه ای قرار دهید

همایش بین المللی ریاضی در تهران برگزار می گردد.برای اطلاع از محورها اینجا را کلیک نمایید.
برچسب ها : آنالیز ، جبر ، هندسه ، توپولوژی ، نظریه ، نظریه گراف ، ترکیبیات ، معادله ، معادلات ، دیفرانسیل ، معادلات دیفرانسیل ، آنالیز عددی ، تحقیق در عملیات ، نظریه کنترل ، تاریخ ریاضی ، آمار ، نظریه احتمال ، علوم کامپیوتر ، ریاضی مالی ، بهینه سازی ، کنترل ، ریاضیات ، آموزش ریاضی ، ریاضیات عمومی ، ریاضی عمومی ، هندسه ، مختلط ، اعداد مختلط ، منطق ، نظریه اعداد ، نظریه کدگذاری ، نظریه حلقه ها ، مدول ، نظریه تقریب ، نظریه گروهها ، توپولوژی ، جبر لی ، ریاضی ، ریاضیات ، هندسه جبری ، ریاضیدان ، فضا ، ریاضی کاربردی ، کمیت ، متغیر ، متغیر وابسته ، متغیر آزاد ، استدلال ، استدلال منطقی ، عمل ، میدان ، اعداد ، اعداد طبیعی ، اعداد حسابی ، گروه ، اعداد صحیح ، اعداد گویا ، اعداد گنگ ، اعداد اول ، اعداد اعشاری ، اعداد مرکب ، اعداد حقیقی ، اعداد جبری ، عدد پی ، مثلثات ، تغییر ، آنالیز تابعی ، آنالیز ریاضی ، مونوئیدها ، مبانی ریاضیات ، نظریه مدل ، ریاضیات معکوس ، جدول نمادهای ریاضی ، احتمالات ، اقتصاد ریاضی ، نظریه بازی ها ، رمزنگاری ، نظریه اطلاعات ، نظریه رایانش ، ریاضیات گسسته ، حساب ، حسابان ، سیستمهای دینامیکی ، حساب برداری ، پایه ، اعداد اصلی ، بینهایت


774
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 
حامیان علمی و معنوی

دانشگاه اصفهان

تماس با ما

02133699094

09193519331

 

02189786524

conf.ntpco[at]gmail.com

مرکز همایش