سامانه ثبت نام

ارتباط جامعه با ریاضی باید مناسب شود

30 آذر 1394

مسوول امور دانشجویی خانه ریاضی اصفهان گفت: ریاضی را نمی‌توان آسان کرد اما یادگیری آن را می‌توان آسان کرد و هدف این خانه هم تسهیل یادگیری ریاضی است.
 
احمد بابادی در گفت و گو با خبرنگار سرویس علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با اشاره به اینکه خانه ریاضی دارای حلقه‌های پژوهشی است، اظهار کرد: کسانی که در زمینه ریاضی و یا رشته‌های مرتبط با ریاضی بخواهند پژوهشی انجام دهد، باید ابتدا پس از مطالعه و تعیین موضوع، حلقه پژوهشی تشکیل دهند که در این حلقه‌ها محققان به ارایه مقالات می‌پردازند.
 
وی با بیان اینکه امکانات خانه ریاضی در اختیار پژوهشگران برای تحقیق قرار می‌گیرد، ادامه داد: این امکانات شامل فضای فیزیکی، اینترنت، استفاده از اساتید داخلی و خارجی برای راهنمایی در تحقیق و... است. البته تحقیقات در خانه ریاضی کمتر کاربردی می‌شود. در قسمت دانشجویی خانه ریاضی بخش ارتباط با صنعت وجود دارد، اما به دلیل مشکلات متقابل صنعت و دانشگاه این ارتباط ضعیف است. بنابراین تامین بودجه تحقیقات نیز از جمله مشکلاتی است که نیاز به توجه دارد، چراکه در حال حاضر در این امر کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند.
 
مسوول امور دانشجویی خانه ریاضی اصفهان شیوه تدریس در این مرکز با آموزش و پرورش متفاوت است، اضافه کرد: در خانه ریاضی بیشتر از دانشجویان برای تدریس به دانش‌آموزان استفاده می‌شود، بنابراین کسی می‌تواند مدرس باشد که قبلاً دانش‌آموز این مرکز بوده و با سیستم آشنایی داشته باشد. مدرسان در این مرکز حداقل سه سال دوره‌های آشنایی و آموزش می‌گذرانند.
 
بابادی ادامه داد: در این مرکز دوره‌های تحصیلی شامل دوره آشنایی، میانی، تشکیل هسته‌های تحصیلی می شود و سپس به عنوان مدرس انتخاب می‌شوند. افرادی هستند که 15 سال پیش دانش‌آموز این مرکز بوده و اکنون مدرس هستند.
 
وی با اشاره به اینکه محدودیتی برای هدف گذاری‌ها در برنامه‌های ریاضی مرکز وجود ندارد، گفت: در بخش دانشجویی معمولاً با توجه به حلقه‌های پژوهشی موجود و متناسب با نیاز این حلقه‌ها سمینار برگزار می‌شود ولی همیشه این روند وجود ندارد. ممکن است حلقه پژوهشی مرتبط با ریاضی نباشد یا حلقه پژوهشی تشکیل نشود، اما سمینار تشکیل شود.
 
مسوول امور دانشجویی خانه ریاضی اصفهان با اشاره به اینکه سمینارها نیز صرفاً علمی محض نیست، ادامه داد: در این جلسات متخصصان سخنرانی می‌کنند اما موضوعات عمومی علمی یا جنبه‌های فرهنگی نیز در برنامه‌های خانه ریاضی دیده می‌شود.
 
بابادی با بیان اینکه هدف کلی خانه ریاضی عمومی‌سازی ریاضی است، اظهار کرد: رابطه با ریاضی در جامعه قوی نیست و باید این ارتباط مناسب شود. پس این مرکز سعی می‌کند ریاضی را با روش‌های گوناگون به دانش‌آموزان و یا در جلسات والدین با مرکز آموزش دهد.
 
وی با بیان اینکه  هدف خانه ریاضی تدریس آسان ریاضی است، تاکید کرد: ریاضی را نمی‌توان آسان کرد اما یادگیری آن را می‌توان آسان کرد و هدف این مرکز هم تسهیل یادگیری ریاضی است. در اینجا از روش سقراطی و افرادی که دکتری آموزش ریاضی به این قبیل روش‌ها را در خارج از کشور خوانده‌اند، استفاده می‌شود که موفقیت‌آمیز نیز بوده است.
 
مسوول امور دانشجویی خانه ریاضی اصفهان با اشاره به اینکه روش تدریس ریاضی در مدارس و دانشگاه‌ها علمی نیست، تصریح کرد: خانه ریاضی روش تدریس ریاضی فعلی مدارس را علمی نمی‌داند و در حال حاضر به ویژه در دبیرستان برخی بخش‌های ریاضی آموزشی است و برخی بخش‌ها را می‌توان دوپینگ آموزش ریاضی نامید.
 
بابادی ادامه داد: در روش فعلی مدارس کار علمی، پرسش گری و کار گروهی را به عنوان یک مهارت آموزش نمی‌دهد، اما در این مرکز آموزش نگارش مقاله و مهارت‌های انجام کار علمی آموزش داده می‌شود و به دانشجویان نیز مهارت انجام کار گروهی مانند ریاضی ورزی، ریاضی نویسی، طراحی سوالات خوب و...تدریس می‌شود
ایسنا

1171
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 
حامیان علمی و معنوی

دانشگاه اصفهان

تماس با ما

02133699094

09193519331

 

02189786524

conf.ntpco[at]gmail.com

مرکز همایش